Räkchips och glutamat




Jag har varit så sugen på räkchips så Micke köpte det till mig, men så läste jag  innehållsförteckningen. Då fanns där E621

Och på internet hittade jag detta

E621: MONONATRIUMGLUTAMAT

Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
Epileptiska anfall (petit mal).
Fosterskador.
Försenad tillväxt.
Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
Hormonstörningar.
Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
Deklareras ofta som "smakförstärkare".
Konvulsioner.
Kvinnlig sterilitet.
Leverskador.
Nervcellsförstörelse.
Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
Svåra allergiska reaktioner.
Ögonskador.
Övervikt.


Jag är inte sugen på räkchips mer.

Kommentarer
Postat av: jenny

nej, men fy vad skrämmande!!! usch!!!

2009-08-22 @ 19:05:33
URL: http://jeennyyss.blogg.se/
Postat av: Pia

Hugaligen, nu fick jag lära mig nåt viktigt - och läskigt! Läste lite mera här:

http://www.expressen.se/halsa/1.862250/giftet-i-din-mat

2009-09-03 @ 02:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0